Ние сме марионетки, танцуващи на сцената, а не танцьори. Не притежаваме самостоятелна същност, а сме само комбинация, комплекс от разнообразни репликации(1).
Личността е специфичен комплекс от репликации, в който често царстват мамещите чувства за автономност(2), собствена същност и свобода на избора.
Без осъзнаване, че някои от базовите чувства ни мамят, ще продължаваме да се заблуждаваме, че сме контрольори, а не марионетки. Но когато марионетката осъзнае, че е комплекс от репликации, тя се раз-очарова, раз-омагьосва от мемещите чувства, т.е. тя вече не им е подвластна в същата степен, когато е била невежа и се е доверявала сляпо на всяко чувство.
Конфликтите естествено следват от това, че наивно и без анализ се доверяваме на някои мамещи чувства. Всеки чувства, че неговото е единственото истинско съществуване. Всеки чувства, че е свободен, но едни вярват, че са свободни, а други знаят, че не са. Неадекватно е да съдим, да се сърдим или критикуваме думите и постъпките на когото и да било, защото на него негово място бихме говорили и действали по същия начин.
Осъзнатите като мамещи чувства губят силата или валентността(3) си. Марионетката става уравновесена и не изпада в крайности, отключила е Средния път(4).
Марионетките не възприемат себе си като марионетки изобщо, защото те са надарени със съзнание, а това съзнание им внушава(5) непоколебима увереност в собствената им отличимост от другите творения. Веднъж щом осъзнаят, че те управляват собствените си движения, че те сами мислят мислите, които се раждат в главата им, е много трудно да ги разубедим, че те са нещо различно от господари на себе си.
Марионетката не е нито цялост, нито индивидуалност. Тя съществува само в съотношение с други марионетки, с които взаимно поддържа представата за обща реалност.
Никоя марионетка не контролира това, което се явява. Тя е подвластна на невидимите нишки, които я дърпат, на силите, които я управляват. Обаче, дори след това осъзнаване заблудата за контрол продължава да се формира. Появява се чувство, че съществува осъзнаващ, който е открил това, че частично все пак съществува контролиращ, който разпознава и умее да не се поддава на заблудите и вродените програми. Парадоксално е, подобно просветлението, за което казват, че се случва едва когато са преустановени всички опити за постигане на просветление.
Усещането за “свободен избор” е трик, който мозъкът създава, след като вече е взел решение. Редът на събитията се разменя така, че усещането за избор да предшества самия избор. Мозъкът ретроспективно конструира рационални оправдания за вече взетите решения. С други думи, той измисля причини за действията си, сякаш те са били резултат от съзнателен процес на обмисляне. Ние вярваме в триковете на мозъка, вярваме и сме сигурни, че сме нещо повече от биологични марионетки, но се превръщаме в балами и самозванци. Истинският “свободен избор” изисква “някой” да излезе извън структурата на мозъка който го създава и да промени начина, по който работи.
Известният философ Даниел Денет вижда съзнанието като „торба с фокуси“. Подобно на всяко магическо представление, ние сме запленени от него само докато не разберем как е било изпълнено. След като научим трика, илюзията изчезва и сме разочаровани. Според Денет, чрез изследване на мозъка, скоро ще можем да разкрием цялата му магия.
Човекът има марионетъчна природа и съвсем не се явява това, което винаги е считал че представлява.
Подсъзнанието проецира програми в съзнанието. Ако човешката марионетка действа в съответствие с програмите, химически бива възнаградена, получава удоволствие и се чувства щастлива, в краткосрочен план, разбира се. Ако не действа в съответствие с програмите, бива наказвана с тревожност и неудовлетворение. Всички играят тази игра.
Но, ако с помощта на медитацията, човешката марионетка внимателно се вгледа, анализира вътрешните и външни програми, погледне с недоверие Вселената, ще установи, че играта често е фиктивна, абсурдно фалшива. Тя се представя като нещо, което иска да ни примами, но впоследствие ни превръща в морски свинчета, трагично осъзнаващи безполезността на страданието, което в дългосрочен план ни дава тази “игра”.
Изходът от страданието или неудовлетвореността е да не се привързваме, вкопчваме в което и да е явление.
И в това, ако разберем марионетъчността на целия свят, може да открием частица сатори(6).
Идеята за марионетъчния свят е метафора на детерминизма. Детерминизмът е философски възглед, който твърди, че всички събития във Вселената, включително човешките решения и действия са причинно неизбежни. С други думи, ние нямаме свободна воля, а сме просто марионетки, управлявани от силите на причинно-следствената връзка или зависимия произход(7).
Когато осъзнаем, че не сме господари на собствената си съдба, можем да се отпуснем и да се радваме спонтанно на потока на живота. Когато се освободим от илюзията за контрол, можем да изпитаме чувство за единство с Вселената. Когато приемем, че съдбата ни е част от по-голямата картина на Вселената, можем да се усмихнем на неизвестното и да се радваме на всеки момент, без да се притесняваме толкова за бъдещето.
Осъзнаването на марионетъчността на света може да ни донесе много ползи, включително:
Намаляване на стреса и тревожността.
Повишаване на чувството за спокойствие и мир.
По-голяма осъзнатост и присъствие в момента.
По-дълбоко разбиране на себе си и на света.
Когато другите хора ни нараняват с думите и действията си или ни разочароват, ние често изпитваме негативни емоции като тъга, гняв или омраза. Тези емоции са естествена реакция на болката, която изпитваме.
Но какво би се случило, ако осъзнаем, че другите хора не биха могли да се държат по различен начин от този, по който се държат в момента? Какво би се случило, ако осъзнаем, че техните думи и действия са резултат от собствените им преживявания, ценности и вярвания?
Това осъзнаване може да помогне за промяна характера на негативните емоции. Вместо да изпитваме тъга, гняв или омраза, можем да изпитаме състрадание и разбиране. Това осъзнаване може да доведе до по-спокоен, хармоничен и пълноценен живот.
Лично аз смятам, че Буда е бил твърд детерминист, който е осъзнал, че повечето хора няма да успеят да разберат детерминистичната природа на света и ще страдат от заблудата за контрол. Тези хора са обречени да се самообвиняват, да се самоизмъчват и да измъчват другите, защото мислят, че не използват удачно свободния избор, вследствие на което страдат или изпитват неудовлетвореност.
Това е омагьосания кръг на Самсара — царството на заблудите.
От другия бряг на всичко това се гледа с усмивка.
Разбирането на зависимия произход води до освобождение от заблудата за автономност или отделност от природата. Не е непосилно трудно да го разберем. Един овчар, седнал на полето преди 2500 години, може да го види докато съзерцава облаците, цветята и мравките. Пълното освобождение от заблудите се случва само при тези хора, които са призвани(8) да се насладят на това състояние на разбиране, хора, които Буда нарича пробудени или просветлени.
_______________
Този, който вижда зависимия произход, вижда Дхарма. Този, който вижда Дхарма, вижда зависимия произход.
Буда
(1)репликацията се отнася до процеса на копиране на информация от един източник на друг.
(2)стандартното описание на автономността гласи, че тя изисква отсъствие както на вътрешни, така и на външни контролиращи сили, които определят решението на агента.
(3)валентност е термин, въведен в психологията от Курт Левин за обозначаване силата на привличане, привързаност (положителна валентност) или на отблъскване, отвращение (отрицателна валентност) на една или друга „област“ от психологическата среда на даден индивид.
(4)след период на аскетизъм и медитация Сидхарта Гаутама открива будисткия Среден Път – път на умереността, отвъд крайностите на самоугаждането и сетивните удоволствия от една страна и самоубийствените лишения от друга.
(5)това е измамно внушение, измамно осъзнаване, породено от измамни чувства.
(6)сатори е трудно да се опише, тъй като е преживяване, което е различно за всеки човек. Някои хора го описват като чувство на дълбок мир и щастие, освобождаване от страданието.
(7)pratītyasamutpāda ( санскрит : प्रतीत्यसमुत्पाद, пали : paṭiccasamuppāda ), обикновено превеждана като зависим произход или зависимо възникване, е ключова доктрина в будизма, споделяна от всички школи на будизма.Тя гласи, че всички дхарми (феномени) възникват в зависимост от други дхарми: „ако това съществува, онова съществува; ако това престане да съществува, онова също престава да съществува“. Основният принцип е, че всички неща възникват в зависимост от други неща.
(8)който има качества и способности да върши нещо.